כמה שעות שינה חסרות לכם?

חסך השינה הכרוני המאפיין את החיים המודרניים מתקרב לממדי מגפה. 
מי שישן בקביעות פחות משש שעות בלילה מחמיר את רמת הסיכון שלו לדיכאון, לפסיכוזה, לשבץ, לסוכרת ולדמנציה.

לקבלת הגיליון במתנה אנא השאירו פרטים כאן: https://lp.vp4.me/egtg

חוסר שינה גם מקושר במישרין להשמנת יתר ולתאונות. המחסור בשינה מערער את תפקודו של כל הגוף. נמנומים חטופים אינם פותרים את הבעיה; גם לא תרופות. בימי חיינו, כשליש מאיתנו יסבלו מהפרעת שינה אחת לפחות שניתנת לאבחון.

חוסר האיזון המתקיים כיום בין אורחות חיינו ובין מחזור השמש הוא הרה אסון. רובנו ישנים כשעתיים פחות מאשר לפני מאה שנים. הסיבה העיקרית לכך היא נורות החשמל, הטלוויזיות, המחשבים והסמארטפונים. בחברתנו חסרת המנוח ושטופת האור, רבים מאיתנו רואים בשינה אויבת, השוללת מאיתנו זמן לעבודה, לגלישה באינטרנט ולפעילויות פנאי.

לבני 21 עד 64 שנים מומלץ לישון שבע עד תשע שעות ביממה; ולבני 65 ומעלה שבע עד שמונה שעות. אך סקר שנערך על ידי משרד הבריאות ב-2016 הראה כי ממוצע שעות השינה בישראל אשר אינו שונה בהרבה ממדינות מודרניות אחרות עומד על 6.66 בלבד. 
מה היא השינה, ומה בדיוק קורה לנו באותן שעות שבהן אנחנו עורכים מסע לילי מרתק?
כל יצור חי זקוק לשינה. העצלן תלת-האצבע מנמנם כעשר שעות ביממה, ואילו כמה עטלפי פירות נמים 15 שעות. יש עטלפים שישנים 20 שעות ביממה. ג'ירפים מסתפקים בפחות מחמש. סוסים ישנים בדרך כלל חלק מהלילה בעמידה וחלק בשכיבה. אצל הדולפינים בכל פעם נרדמת מחצית מוח אחרת, ולכן הם יכולים לשחות ברציפות. עופות מסוימים מסוגלים לנמנם אגב דאייה. תיקנים מנמיכים את מחושיהם כשהם ישנים. כשמדוזות ישנות פעימות הפעמון של גופן מואטות במידה ניכרת ואילו באורגניזמים חד-תאיים, כמו פלנקטון או שמרים, יש מחזוריות ברורה של פעילות ומנוחה.
שנת הלילה של בני האדם היא צלילה סוריאליסטית לתוך עולם חלופי, העוברת בארבעה או חמישה מחזורים של שלבי שינה, שלכל אחד מהם יש תכונות ומטרות מובהקות. מוחנו משנה מן היסוד את התנהגותו ותכליתו, תודעתנו מתעמעמת. למשך זמן מה אנחנו משותקים כמעט לגמרי. איננו יכולים אפילו לרעוד. אבל מדי פעם עינינו מתרוצצות מאחורי העפעפיים העצומים, כאילו אנחנו רואים, והשרירים הזעירים באוזן התיכונה שלנו, גם אם שוררת דממה מוחלטת, מתנועעים כאילו אנחנו שומעים. כולנו, גברים ונשים כאחד, חשים גירוי מיני חוזר ונשנה. לפעמים אנחנו בטוחים שאנחנו יכולים לעוף. אנחנו מתקרבים אל סף המוות. אנחנו ישנים.

לקבלת הגיליון במתנה אנא השאירו פרטים כאן: https://lp.vp4.me/egtg

צילום שינה ושער: מגנוס וונמן

השארת תגובה